خبرگزاری خانه ملت

هدر مشکی
  • تاریخ انتشار : 1396/12/17 - 10:45
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عابدی:

9درصد آزمایشگاه‌های کشور از تجهیزات مدرن برخوردار هستند/تامین اجتماعی در پرداخت بدهی ها توازن را رعایت کند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس از تجهیز کمتر از 5 درصد آزمایشگاه‌های کشور به امکانات مدرن به‌دلیل کمبود اعتبارات انتقاد کرد.

حیدرعلی عابدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتقاد برخی مبنی بر اعمال تبعیض از سوی بیمه‌ها در پرداخت‌ معوقات آزمایشگاه‌ها که در مقایسه با داروخانه‌ها نمایان می‌شود، گفت: پرداخت مطالبات تمامی بخش‌های حوزه سلامت مهم‌ترین وظیفه بیمه‌ها بوده و اگر منابع محدودی در اختیار دارند باید آنها را به طور عادلانه توزیع کنند.



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته داروخانه‌ها به دلیل اینکه به تعدادی شرکت‌های دارویی وصل هستند اگر نتوانند بدهی خود را به آنها بپردازند در نهایت این شرکت‌ها نیز قادر به پرداخت بدهی تولیدکنندگان دارو نیستند بنابراین فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد که جبران آن بسیار سخت خواهد بود، بنابراین داروخانه‌ها باید در اولویت لیست پرداخت بدهی بیمه‌ها قرار بگیرند.



وی افزود: اگر خط تولید یک کارخانه داروسازی به دلیل بدهی تعطیل شود برای راه‌اندازی مجدد آن باید میلیاردها تومان هزینه شود که دیگر نه شرکت خصوصی و نه دولت توان پرداخت آن را نخواهند داشت.



عدم پرداخت معوقات توسط بیمه‌ها مانعی در مسیر تامین مواد اولیه آزمایشگاه‌ها



عابدی خاطرنشان کرد: پرداخت بدهی به آزمایشگاه‌ها نیز از این جهت دارای اهمیت است که آنها باید بتوانند با تکیه به منابعی که در اختیار دارند روی پای خود بایستند، چرا که اگر بدهی‌های آنها نیز به موقع از سوی بیمه‌ها پرداخت نشود، ممکن است نتوانند بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند که به دنبال آن در انجام آزمایشات حیاتی مردم با مشکل جدی روبرو خواهند شد.



وی یادآورشد: بی‌تردید هم  داروخانه‌ها و هم آزمایشگاه‌ها نقش مهمی در ارتقای حوزه سلامت دارند، بنابراین به تامین اجتماعی توصیه می‌کنم که در زمینه پرداخت بدهی‌ها توازن و عدالت را رعایت کند.



عابدی با تکذیب این خبر که کمبود اعتبارات ضریب بروز خطا در آزمایشگاه‌ها را افزایش داده است، بیان کرد: افزایش ضریب خطا در آزمایشگاه‌ها به نبود یا نوع مواد اولیه برمی‌گردد و قطعا مسئولان این بخش به این مهم توجه دارند که موادی را وارد کنند که موجب ارتقای کیفیت نتیجه آزمایشات شود، چرا که حفظ حیثیت و اعتبار آزمایشگاه به صحت نتایج آن بستگی دارد، از سوی دیگر افزایش دقت آزمایشگاه‌ها با تجهیزاتی که در اختیار دارند نیز ارتباط دارد.



هر استانی باید از یک آزمایشگاه مرکزی فوق مدرن برخوردار باشد



این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: هم‌اکنون تجهیزات مدرنی در دنیا وجود دارد که قطعا تمام آزمایشگاه‌های کشور بدان نیاز دارند، ولی شاید کمتر از پنج درصد آزمایشگاه‌ها از این تجهیزات برخوردار باشند که به توان مالی آنها برمی‌گردد و این در شان ایران نیست که آزمایشگاه‌هایی داشته باشد که تجهیزات به‌روز و جدید نداشته باشد.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته ما نباید انتظار داشته باشیم که آزمایشگاه‌های کوچک هم از تمام امکاناتی که آزمایشگاه‌های بزرگ در اختیار دارند، بهره‌مند باشند، اما از مسئولان امر انتظار داریم که حداقل در هر استان آزمایشگاه مرکزی که دارای تمام تجهیزات مدرن باشد، ایجاد کنند تا پشتیبان سایر آزمایشگاه‌ها قرار بگیرد./



پایان پیام



خبرنگار: علیرضا غلامی

  • کد خبر : 235494
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار